Elektrisch rijden goedkoper dan rijden op brandstof?

De kosten van elektrisch rijden

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Zo werden er aan het eind van 2021 ruim 380.000 elektrische personenauto’s geregistreerd in Nederland. De prijzen voor een elektrische auto in de showroom liggen op dit moment nog een stuk hoger dan brandstof auto's, maar er komen steeds meer betaalbare modellen bij. De aanschafprijs van een elektrische auto ligt dus hoger, onderhoudskosten en brandstofkosten zijn beduidend lager. Op deze pagina bespreken we of elektrisch rijden goedkoper is dan rijden op brandstof.

Kopen van een elektrische auto

Over het algemeen ligt de aanschafwaarde van een elektrische auto hoger dan bij een vergelijkbare auto die op benzine of diesel rijdt. De reden hiervoor zijn de hoge kosten van het accupakket voor elektrische auto’s. Het prijsverschil is het grootst tussen elektrische auto’s in de middenklasse en brandstof auto's in de middenklasse, dit zijn de meer compactere auto’s. Momenteel zijn er nog weinig goedkope instapmodellen voor elektrische auto’s, waardoor het niet voor iedereen betaalbaar is om een elektrische auto aan te schaffen. Er wordt wel verwacht dat de prijzen in de toekomst zullen gaan dalen, waardoor elektrisch rijden goedkoper zal worden.

Elektrische auto’s niet altijd duurder

Een elektrische auto hoeft niet altijd duurder te zijn. Er zijn ook situaties waarin ze voordeliger zijn dan brandstof auto's. Dit heeft te maken met de aanschafbelasting (BPM) die geheven wordt op basis van de uitstoot en het verbruik van de auto. Grotere auto’s zijn vanwege hun hoge verbruik en uitstoot daarom een stuk duurder. In sommige situaties is een auto met elektrische aandrijving daarom een goedkoper alternatief.

Steeds meer tweedehands elektrische auto’s op de markt

Sinds 2010 verschenen de eerste elektrische auto’s in Nederland. In de tussentijd zijn er veel nieuwe modellen bijgekomen. Dit heeft ervoor gezorgd dat het aanbod aan tweedehands elektrische auto’s is toegenomen, voornamelijk modellen die vanaf 2010 op de markt verschenen. Vaak kun je een accupakket bij de tweedehands auto huren, hier krijg je dan garantie op. Over het algemeen zijn elektrische auto’s vaak nog goede auto’s, omdat deze auto’s minder onderhoudsgevoelig zijn. Wel moet je genoegen nemen met een kleinere actieradius. Een financiële meevaller is dat je tot en met 2024 tot €2000 subsidie kunt ontvangen bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto.

Elektrisch rijden goedkoper

Gebruiks- en onderhoudskosten elektrische auto

Wanneer je eenmaal een elektrische auto hebt gekocht, zijn de gebruiks- en onderhoudskosten van elektrisch rijden goedkoper dan die van een benzine- of dieselauto. Dit heeft de volgende redenen:

  • Elektrische motoren zijn een stuk efficiënter en gebruiken hierdoor minder energie.
  • De prijs van stroom per kilometer is lager dan de prijs van diesel of benzine per kilometer.
  • Elektrisch rijden heeft meerdere belastingvoordelen (aanschafsubsidie, lage bijtelling, geen bpm etc.).
  • Elektrische auto’s hebben minder onderhoudskosten, omdat er minder onderdelen zitten in een elektrische auto.

Energiekosten elektrische auto

Een brandstofauto heeft benzine of diesel nodig om aangedreven te kunnen worden. Een elektrische auto rijdt op stroom en moet dus opgeladen worden. In plaats van liters wordt er bij een elektrisch voertuig gekeken naar de kilowattuur (kWh). Hoeveel je kwijt bent hangt af van je verbruik en waar je je elektrische auto oplaadt. Zo kan de prijs voor een kWh flink uiteenlopen. Zo is elektrisch rijden het goedkoopst wanneer je je auto thuis oplaadt aan je eigen laadpaal. De tarieven bij een openbare laadpaal liggen al een stuk hoger. De kosten voor een kWh stroom liggen het hoogst wanneer je je auto oplaadt aan een snellader. Dit heeft te maken met de dure technologie achter de snellader.

De laadkosten zijn dus afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het type auto, het verbruik van de auto en de manier van laden. Over het algemeen zijn de gebruikskosten lager dan bij een brandstofauto.

Ontvang persoonlijk laadpaal-advies

Lagere onderhoudskosten

Naast lagere gebruikskosten heeft een elektrische auto ook lagere onderhoudskosten. Dit heeft te maken met het aantal onderdelen in de auto. Een auto met een brandstofmotor heeft gemiddeld tweehonderd bewegende onderdelen, terwijl dit bij een elektrische aandrijving er ongeveer twintig zijn. Aangezien een elektrische auto bijna geen onderdelen bevat, is er een stuk minder onderhoud nodig. Zo hoeft er bij een onderhoudsbeurt niet veel meer te gebeuren dan een bandencontrole, het bijvullen van ruitensproeiervloeistof en het uitvoeren van een software update. Een software update kan zelfs op afstand worden uitgevoerd.

Is elektrisch rijden goedkoper

Waardevermindering elektrische auto

Net als bij brandstof auto's wordt ook een elektrische auto elk jaar minder waard. Volgens Milieu Centraal is een elektrische auto na 4 jaar gebruik ongeveer de helft van de nieuwprijs waard. Dit is vergelijkbaar met de waardevermindering van een middelgrote benzineauto. Een dieselauto behoudt iets meer waarde na 4 jaar gebruik. Een vuistregel voor alle auto’s is: hoe meer kilometers op de teller, hoe lager de restwaarde. Wat er gebeurt met de afschrijving van elektrische auto’s in de toekomst is nog niet duidelijk. Aangezien de technieken voor elektrisch rijden zich snel ontwikkelen, kan het zijn dat de elektrische auto’s snel minder waard worden in de toekomst. Er is alleen wel een stijgende interesse naar tweedehands elektrische auto’s, waardoor ze mogelijk meer waarde behouden.

Belastingvoordelen elektrisch rijden

Om elektrisch rijden te stimuleren heeft de overheid meerdere belastingvoordelen doorgevoerd. Deze zorgen ervoor dat elektrisch rijden goedkoper en zo beter betaalbaar wordt. Op dit moment zijn deze maatregelen vooral gericht op zakelijke rijders. Het gaat om de volgende maatregelen:

  • Aanschafsubsidie: Deze subsidie is bedoeld voor particulieren die een elektrische auto kopen of privé leasen om de aanschaf van deze auto’s aantrekkelijker te maken. In 2022 kan je tot wel €3350 aan subsidie ontvangen voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto en tot €2000 aan subsidie voor een tweedehands elektrische auto.
  • Vrijstelling van bpm: De bpm is een belasting die geheft wordt bij de aanschaf van een auto. De hoogte van deze belasting wordt bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot en het verbruik van de auto. Aangezien elektrische auto’s geen uitstoot hebben, zijn ze tot en met 2024 vrijgesteld van de bpm.
  • Lage bijtelling: Normaal gesproken betaal je 22 procent bijtelling bij de aankoop van brandstofauto. Zakelijke elektrische rijders betalen in 2022 maar 16 procent bijtelling om zo het elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Dit geldt alleen voor volledige elektrische auto’s met een cataloguswaarde tot €35.000. Voor alles boven dit bedrag, betaal je de volledige 22 procent bijtelling.
  • Vrijstelling van wegenbelasting (MRB): Volledige elektrische auto’s zijn tot en met 2024 vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting (MRB), ook wel bekend als de wegenbelasting.

Goedkoper elektrisch rijden met een laadpaal thuis

Wanneer je over een elektrische auto beschikt of van plan bent om één aan te schaffen, is het handig om na te denken over de laadmogelijkheden. Het is het meest voordelig om je elektrische auto thuis op te laden, vanwege de lage kosten. En je kunt extra voordelig en duurzaam laden thuis als je ook zonnepanelen hebt. Bij openbare laadpalen betaal je meer voor een kWh stroom en heb je te maken met extra kosten, zoals een starttarief of abonnementskosten voor je laadpas. Daarnaast hoef je met een laadpaal thuis ook niet in de rij te staan en kun je altijd met een volle accu de weg op.

Bekijk onze laadpalen voor thuis

Vragen?

Neem vrijblijvend contact op met één van de specialisten van onze EV-desk.

← Keer terug naar de backoffice    Profiteer nu van € 75 korting op bijna alle laadpalen! Verbergen