Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Zo werden er aan het eind van 2021 ruim 380.000 elektrische personenauto’s geregistreerd in Nederland. De prijzen voor een elektrische auto in de showroom liggen op dit moment nog een stuk hoger dan brandstof auto's, maar er komen steeds meer betaalbare modellen bij. De aanschafprijs van een elektrische auto ligt dus hoger, onderhoudskosten en brandstofkosten zijn beduidend lager. Op deze pagina bespreken we of elektrisch rijden goedkoper is dan rijden op brandstof.
Over het algemeen ligt de aanschafwaarde van een elektrische auto hoger dan bij een vergelijkbare auto die op benzine of diesel rijdt. De reden hiervoor zijn de hoge kosten van het accupakket voor elektrische auto’s. Het prijsverschil is het grootst tussen elektrische auto’s in de middenklasse en brandstof auto's in de middenklasse, dit zijn de meer compactere auto’s. Momenteel zijn er nog weinig goedkope instapmodellen voor elektrische auto’s, waardoor het niet voor iedereen betaalbaar is om een elektrische auto aan te schaffen. Er wordt wel verwacht dat de prijzen in de toekomst zullen gaan dalen, waardoor elektrisch rijden goedkoper zal worden.
Een elektrische auto hoeft niet altijd duurder te zijn. Er zijn ook situaties waarin ze voordeliger zijn dan brandstof auto's. Dit heeft te maken met de aanschafbelasting (BPM) die geheven wordt op basis van de uitstoot en het verbruik van de auto. Grotere auto’s zijn vanwege hun hoge verbruik en uitstoot daarom een stuk duurder. In sommige situaties is een auto met elektrische aandrijving daarom een goedkoper alternatief.
Sinds 2010 verschenen de eerste elektrische auto’s in Nederland. In de tussentijd zijn er veel nieuwe modellen bijgekomen. Dit heeft ervoor gezorgd dat het aanbod aan tweedehands elektrische auto’s is toegenomen, voornamelijk modellen die vanaf 2010 op de markt verschenen. Vaak kunt u een accupakket bij de tweedehands auto huren, hier krijgt u dan garantie op. Over het algemeen zijn elektrische auto’s vaak nog goede auto’s, omdat deze auto’s minder onderhoudsgevoelig zijn. Wel moet u genoegen nemen met een kleinere actieradius. Een financiële meevaller is dat u tot en met 2024 tot €2000 subsidie kunt ontvangen bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto.
Wanneer u eenmaal een elektrische auto heeft gekocht, zijn de gebruiks- en onderhoudskosten van elektrisch rijden goedkoper dan die van een benzine- of dieselauto. Dit heeft de volgende redenen:
Een brandstofauto heeft benzine of diesel nodig om aangedreven te kunnen worden. Een elektrische auto rijdt op stroom en moet dus opgeladen worden. In plaats van liters wordt er bij een elektrisch voertuig gekeken naar de kilowattuur (kWh). Hoeveel u kwijt bent hangt af van uw verbruik en waar u uw elektrische auto oplaadt. Zo kan de prijs voor een kWh flink uiteenlopen. Zo is elektrisch rijden het goedkoopst wanneer u uw auto thuis oplaadt aan uw eigen laadpaal. De tarieven bij een openbare laadpaal liggen al een stuk hoger. De kosten voor een kWh stroom liggen het hoogst wanneer u uw auto oplaadt aan een snellader. Dit heeft te maken met de dure technologie achter de snellader.
De laadkosten zijn dus afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het type auto, het verbruik van de auto en de manier van laden. Over het algemeen zijn de gebruikskosten lager dan bij een brandstofauto.
Naast lagere gebruikskosten heeft een elektrische auto ook lagere onderhoudskosten. Dit heeft te maken met het aantal onderdelen in de auto. Een auto met een brandstofmotor heeft gemiddeld tweehonderd bewegende onderdelen, terwijl dit bij een elektrische aandrijving er ongeveer twintig zijn. Aangezien een elektrische auto bijna geen onderdelen bevat, is er een stuk minder onderhoud nodig. Zo hoeft er bij een onderhoudsbeurt niet veel meer te gebeuren dan een bandencontrole, het bijvullen van ruitensproeiervloeistof en het uitvoeren van een software update. Een software update kan zelfs op afstand worden uitgevoerd.
Net als bij brandstof auto's wordt ook een elektrische auto elk jaar minder waard. Volgens Milieu Centraal is een elektrische auto na 4 jaar gebruik ongeveer de helft van de nieuwprijs waard. Dit is vergelijkbaar met de waardevermindering van een middelgrote benzineauto. Een dieselauto behoudt iets meer waarde na 4 jaar gebruik. Een vuistregel voor alle auto’s is: hoe meer kilometers op de teller, hoe lager de restwaarde. Wat er gebeurt met de afschrijving van elektrische auto’s in de toekomst is nog niet duidelijk. Aangezien de technieken voor elektrisch rijden zich snel ontwikkelen, kan het zijn dat de elektrische auto’s snel minder waard worden in de toekomst. Er is alleen wel een stijgende interesse naar tweedehands elektrische auto’s, waardoor ze mogelijk meer waarde behouden.
Om elektrisch rijden te stimuleren heeft de overheid meerdere belastingvoordelen doorgevoerd. Deze zorgen ervoor dat elektrisch rijden goedkoper en zo beter betaalbaar wordt. Op dit moment zijn deze maatregelen vooral gericht op zakelijke rijders. Het gaat om de volgende maatregelen:
Wanneer u over een elektrische auto beschikt of van plan bent om één aan te schaffen, is het handig om na te denken over de laadmogelijkheden. Het is het meest voordelig om uw elektrische auto thuis op te laden, vanwege de lage kosten. En u kunt extra voordelig en duurzaam laden thuis als u ook zonnepanelen heeft. Bij openbare laadpalen betaalt u meer voor een kWh stroom en heeft u te maken met extra kosten, zoals een starttarief of abonnementskosten voor uw laadpas. Daarnaast hoeft u met een laadpaal thuis ook niet in de rij te staan en kunt u altijd met een volle accu de weg op.
Neem vrijblijvend contact op met onze specialist.