Een auto opladen met een bidirectionele laadpaal

Geld besparen door jouw auto als powerbank te gebruiken? Met een bidirectionele laadpaal is het mogelijk! Op deze manier kun je twee kanten op laden, waardoor je optimaal gebruik kunt maken van de stroom in jouw elektrische auto. Zo kun je niet alleen apparaten opladen, maar ook bijvoorbeeld jouw huis voorzien van stroom in de piekuren. Hoe werkt bidirectioneel laden en wat zijn de voordelen hiervan? We leggen het je graag uit!

Wat is een bidirectionele laadpaal?

Met een bidirectionele laadpaal kun je twee kanten op laden. Waar de stroom met een bidirectionele lader twee kanten op kan, is dit met een unidirectionele lader niet het geval. Hierbij gaat de stroom alleen van het laadstation naar de auto. Als een elektrische auto wordt opgeladen, wordt wisselstroom (AC) omgezet naar gelijkstroom (DC). Gelijkstroom is het type stroom dat een elektrische auto kan gebruiken. Als je de energie in de auto dus weer wilt gebruiken om bijvoorbeeld je apparaten in huis te gebruiken, dan zal de elektriciteit weer omgezet moeten worden naar wisselstroom. Dit is wat er gebeurt met een bidirectionele laadpaal. Het grootste deel van dit type laadpalen hebben een speciale converter, wat betekent dat ze de gelijkstroom om kunnen zetten naar wisselstroom.

Waarom bidirectioneel laden?

  • Door overtollige energie te verkopen aan het net kun je geld verdienen
  • Als je veel gebruik maakt van daluren in de energietarieven kun je geld besparen
  • Het kan gebruikt worden als noodvoorziening wanneer stroom schaars is
  • Je kunt het gebruiken om zelfvoorzienend te worden met je eigen duurzame energiebronnen

Wat zijn de mogelijkheden?

Voor het bidirectioneel opladen van je auto kun je kiezen uit meerdere mogelijkheden. Bidirectioneel laden wordt ook wel V2X genoemd, wat Vehicle To Everything betekent. Dit is de overkoepelende term, waar de volgende varianten onder vallen: Vehicle To Grid (V2G), Vehicle to Home (V2H) en Vehicle To Load (V2L). Hieronder leggen we je uit wat deze termen inhouden.

Vehicle To Grid (V2G)

Dit houdt in dat een bidirectionele laadpaal wordt gebruikt om energie te leveren van een batterij naar het elektriciteitsnet. Hiervoor wordt er gebruikgemaakt van een converter die gelijkstroom omzet naar wisselstroom. Dit zorgt ervoor dat jouw elektrische auto (EV) kan worden opgeladen tijdens daluren en vervolgens die energie weer terug kunnen geven tijdens piekuren. Aangezien auto’s het grootste deel van de tijd geparkeerd staan, kunnen geparkeerde EV’s gebruikt worden als powerbank. Het is dus eigenlijk een grote batterij op wielen, waarmee we ervoor kunnen zorgen dat er altijd energie beschikbaar is.

Vehicle To Home (V2H)

We spreken van V2H als een bidirectionele lader wordt gebruikt om energie te leveren naar een huis of ander gebouw. Ook hiervoor wordt er gebruik gemaakt van een converter. Zo kun je jouw auto ‘s nachts opladen en deze energie overdag gebruiken om je huis van stroom te voorzien. Door dit te doen kun je zorgen voor een verlaagde energieconsumptie tijdens piekuren. V2H kan er dus, net als bij V2G, voor zorgen dat de druk op het elektriciteitsnetwerk lager wordt.

Vehicle To Load (V2L)

Wanneer je op deze manier je auto oplaadt, zorg je ervoor dat je met de energie elektrische apparaten kunt opladen. Denk hierbij aan een telefoon of een laptop. Deze manier van opladen wordt niet veel gebruikt, aangezien er in de meeste auto’s al een USB-aansluiting aanwezig is.

Geschikte auto's voor bidirectioneel laden

Welke auto’s zijn geschikt voor een bidirectionele laadpaal?

Momenteel zijn er nog niet zoveel auto’s geschikt voor bidirectioneel laden. Dit is nog volop in ontwikkeling, maar in de toekomst komen er steeds meer modellen bij. Ook op het gebied van bidirectionele laadpalen is de markt nog in ontwikkeling. De eerste modellen worden momenteel al aangeboden. Er zijn volgens ANWB slechts een aantal auto’s geschikt voor een bidirectionele laadpaal:

Op zoek naar een bidirectionele laadpaal?

Deze manier van laden zal in de toekomst steeds populairder worden. Een bidirectionele laadpaal biedt veel mogelijkheden waaronder op het gebied van geldbesparing. Ook biedt het mogelijkheden op het gebied van zelfvoorziening. Momenteel is nog niet elke laadpaal geschikt voor bidirectioneel laden en is de markt nog volop in ontwikkeling. Benieuwd wat de beste laadpaal voor jou is? Vraag dan vrijblijvend persoonlijk laadpaal-advies aan!

Ontvang persoonlijk laadpaal-advies

Vragen?

Neem vrijblijvend contact op met één van de specialisten van onze EV-desk.

← Keer terug naar de backoffice    Profiteer nu van € 75 korting op bijna alle laadpalen! Verbergen